donderdag 7 november 2013

Niks lekker dan Chocola!



Chocolade is heerlijk! En ik denk dat bijna iedereen wel eens van een lekker stukje chocolade, een chocoladeletter, chocoladetaart of een chocolade-ijsje snoept. Maar waar komt chocola nou vandaan? 

Alle chocolade heeft cacao als grondstof, of je nu een reep of letter eet. Voor chocola heb je cacao nodig. Cacao wordt gemaakt uit de bonen van de vrucht van de cacaoboom. Deze boom groeit helaas niet in Nederland, maar groeit in tropische landen waar het altijd warm is en de zon elke dag volop schijnt. 

Deze cacao boom is erg kwetsbaar. Hij houdt van vocht en warmte, maar is niet bestemd tegen wind of de brandende zon. De eerste vier jaar moet de boom goed beschermd worden, de boom zal dan het optimale groeiresultaat bereiken. Wanneer de cacao boom volgroeit is en vruchten aan zijn boom heeft hangen, worden de vruchten van de boom twee keer per jaar geoogst. Met een kapmes worden de vruchten losgesneden, binnen deze vruchten zitten ongeveer 30 tot 40 zaden. Deze zaden worden met de hand uit de vrucht gehaald en een paar dagen gedroogd onder bananenbladeren. 

In de daarop volgende dagen wordt het heel warm onder de bladeren. Door de hitte gaan de bonen gisten. De bonen worden nu donkerbruin en krijgen een cacaosmaak.

Na bewerking in de fabriek worden de cacao bonen omgetoverd in chocoladeletters. Ik heb 200 Fairtrade chocoladeletters besteld bij Choco-Paradijs. Ik heb voor Fairtrade gekozen omdat ik eerlijke handel in derde wereldlanden erg belangrijk vind. De chocoladeletters heb ik besteld voor mijn werknemers. Ik vond dat mijn werknemers ook een ‘beloning’ moesten krijgen voor het goede werk dat zij elke dag weer leveren. Choco-Paradijs heeft heerlijke chocoladeletters geleverd!  

                       Source: chocoladeletters

Geen opmerkingen:

Een reactie posten